keep update with us on facebook!

Saturday, July 2, 2011

diary: nurKASIH

in the name of Allah, the most gracious and the most merciful.

ini bukan filem cinta seperti yang ditangisi di panggung, tapi bagi saya ia tetap berperihalkan cinta, cinta agama dan bangsa. rujuk sini untuk detail dan 'like' tanda sokongan.

beberapa minggu lepas, hati resah dan gelisah bila menerima jemputan untuk mengisi satu slot program yang diberi nama nurKASIH, anjuran comrad0509 Alumni Sains Kedah/Sultan Mohamad Jiwa (ASSAK).

Slot "seketika bersama idola"

macam 'over' kan tajuk tu? apa lah yang ada pada lepasan IB yang result belum tentu membawa diri ke luar negara dan cebisan pengalaman yang tidak seberapa. sehari semalam saya tenung dan fikir, apakah pengisian yang sesuai. nafas ditarik dalam-dalam. diri perlu 'berisi' dan 'bermotivasi' sebelum mampu mengajak yang lain melangkah walaupun setapak.

asal tugas mengisi slot ini sangat mudah, "merapu lah apa pun, budak2 f2 ja" kata penganjur. namun saya pandang ini serius. agenda umat. sekurang-kurangnya saya diberi peluang melakukan sesuatu bagi memastikan pelaburan negara jutaan ringgit ini tidak sia-sia. orang membenci melihat pembaziran wang rakyat berjuta-juta, sama lah dengan saya tapi sekadar membenci itu bukan cara saya.

saya berbincang dengan beberapa rakan dalam membuat persediaan. ini juga saya anggap medan latihan untuk melangkah lebih jauh. azam saya, penyampaian perlu lebih teratur dan jelas isinya. Alhamdulillah, segalanya berjalan lancar.
buat penganjur

saya hargai usaha yang dilakukan oleh juni0r2 saya dalam menganjur dan mengendalikan program ini dan insyaAllah saya akan terus bersama menyokong dan membantu pasukan ini untuk siri yang akan datang. mungkin objektif program boleh diperincikan lagi, kerana orang lain mungkin nampak ini sebagai program biasa tapi saya ingin mengajak adik2 saya ini untuk membuka minda dan pandang lebih jauh kehadapan. kita melabur ratusan ringgit untuk menggilap permata negara yang bernilai jutaan ringgit.

teguran dari saya dan untuk saya juga

usaha dan penat lelah kita dalam menjayakan sesebuah program bukan lah jaminan kepada hasil yang mantap dari program. semua itu kerja Dia yang maha kuasa, yang mampu membola-balikkan hati. Justeru untuk masa yang akan datang kita perlu kuatkan HDA kita dan bertambah kuat semasa menjalankan program. InsyaAllah, hati yang keras pun boleh jadi lembut. semua tahu kan kisah umar al khattab? semuanya dengan kuasa Allah.

sekian perkongsian pengalaman masa cuti, untuk muhasabah diri dan mungkin cadangan/kritikan umum. doa moga Allah berkati dan terima usaha ini.

-mfr5071-

*HDA - hubungan dengan Allah

2 comments:

Al-Fateh said...

wah, x sangka selama ni ak brkawan ngan idola rupanye,~XD

Shereen said...

I like! Would have been great if I had the chance to listen to you giving inspiration to those kids :)