keep update with us on facebook!

Saturday, September 4, 2010

i'm home

hari ini hari pertama di rumah setelah tiga bulan berkelana menimba ilmu.

hari ini berpeluang bertarawikh di masjid walaupun dekat dengan rumah ada surau. saja ingin menikmati alunan bacaan al-quran dari yang hafiz al-quran. namun hari ini lapan rakaat saja tapi untungnya hari ini ada ceramah dari ustaz yang tak diingati namanya.

membahaskan hadith yang diriwayatkan oleh imam bukhari dalam kitab sahih bukharinya. hadith yang diceritakan oleh adi ibn hatim yang dulunya seorang kristian sebelum memeluk islam. hadith yang dimana Rasulullah menyarankan seluruh umatnya memelihara diri dari api neraka.,

penyampaian ceramah yang amat menyentuh hati sambil diselitkan sedikit unsur-unsur humor. dah lama tak dengar ceramah pure loghat kedah. kadang-kadang dengarnya kasar sikit, tapi biasalah.

waktu ceramah tadi jugak dapat la update sikit perkembangan politik malaysia yang meloyakan. politik yang makin lama makin tahi. saya kurang pasti bagaimana rasa penyokong parti pembangkang dalam ceramah tadi. tak senang duduk rasanya. ceramah di masjid ini memang selalunya berbaur politik. cuma para pembaca, harus diingat ya, kedah dipimpin kerajaan pas, so yang dimaksudkan parti pembangkang itu yang sebaliknya lah. yang memerintah itu lah kerajaan. betulkan? "gemilangnya islam dibawah kepimpinan ulama". takbir!!!

dua cara memelihara diri dari api neraka yang diceritakan oleh adi ibn hatim yang disabdakan oleh Rasulullah: bersedekah walau dengan secubit tamar dan berkata dengan kata-kata yang baik.

pengajaran dari sudut politik pula, tak perlulah mempolitikkan isu-isu kecil tambah-tambah yang berkaitan hukum. rujuklah pakar jika dah sedar ilmu itu cetek, hal agama ini bukan boleh difikir logik semata-mata. ini bukan TOK ya.

sekian.

-mfr5071-