keep update with us on facebook!

Thursday, February 24, 2011

stranger

sudah lama puisi ini tersimpan di perut laptop ini. entah kenapa hari ini terasa nak dikongsi. masa sangat terhad untuk mengarang puisi sendiri, hanya sebuah puisi yang disunting dari langit ilahi.

baca dan renunglah.

Dunia hari ini terbalik,

mereka melihat aku aneh,

hanya kerana aku menyatakan bahawa Allah adalah ILAH dan RABBku,

dan hidup dengan menjunjung semua perintahNya,

mereka kata aku aneh kerana dunia adalah untuk bersuka ria,

aku serius di atasnya,

mereka kata aku aneh kerana mati lambat lagi tiba,

aku mempersiapkan diri untuknya,

mereka kata aku aneh kerana Islam itu di masjid sahaja,

aku membawanya ke mana-mana

mereka rasa aneh kepadaku

dan terus dengan keanehan mereka

tetapi mereka tidak tahu,

jauh dalam sudut jiwaku,

mereka juga kulihat aneh untukku,

Aneh apabila mereka melihat alam sebegini sempurna aturannya,

mereka tidak percaya bahawa yang mengatur alam ini berkuasa,

aneh apabila mereka tahu akan kewujudan Allah dan beragama dengan agamaNya

tetapi tidak hidup dengan hukum-hukum Yang Esa,

aneh apabila mereka bersedihan mereka mencari-cari Yang Kuasa,

tetapi bila tenang dan bahagia mereka meninggalkanNya

Mereka pandang aku aneh

kerana aku tidak bersama mereka

Aku turut memandang mereka aneh

kerana mereka tidak bersamaku mengabdikan diri kepadaNya

Aku dengan keanehanku,

mereka dengan keanehan mereka,

nanti keanehan-keanehan ini akan berdiri di hadapan Yang Esa

pada Hari Tiada Perlindungan Selain PerlindunganNya,

maka aneh pada haritu adalah orang-orang yang tidak percaya

juga di dunia mereka tidak mempedulikan arahanNya

~Hilal Asyraf~

justeru biar kita tahu dan faham apa yang kita buat. agar kita tak merasa aneh apabila kita dipandang aneh.

-mfr5071-

*aneh kah berselipar dan baju lepas ke luar? mungkin aneh bagi UPPK tapi masih banyak perkara aneh lain yang perlu dirasa aneh. bungkusan nangka dan hutan terlarang mungkin?

No comments: