keep update with us on facebook!

Wednesday, February 2, 2011

revolusi mesir

in the name of Allah, the most gracious and the most merciful.

Allahuakbar! Allahuakbar! Allahuakbar!

kebelakangan ini jerit perih IB amat menghimpit, namun saya terasa amat bertenaga mengharunginya. khabar-khabar dari mesir sungguh membawa satu aura yang luar biasa walaupun saya tidak dapat gambaran yang jelas terus dari mesir. terasa seperti kemenangan yang dijanjikan semakin hampir.

saya hanya bergantung kepada beberapa source yang entah betul atau tidak kebenarannya. justeru saya hanya akan kemukakan berita yang dipaparkan lebih dari satu source.

sehingga semalam sudah 2 juta umat berkumpul di tahrir square mendesak hosni mubarak berundur. kepada rakyat malaysia, demonstrasi ini ialah demonstrasi aman. disertai oleh jiwa-jiwa yang mendambakan syahid. segala kacau bilau yang dihebahkan media cuma dilakukan oleh segelintir yang mengambil kesempatan. jangan kerana nila setitik rosak susu sebelanga.

source: syabab.com

rentetan dengan lautan umat yang semakin bergelora itu, hosni mubarak tampil menyatakan yang beliau akan berundur pada pilihan raya akan datang september nanti. dan ini responnya:

"The speech is useless and only inflames our anger," said Shadi Morkos. "If Mubarak was not going to run for a sixth term, why did he not say it before? Why does he leave the people hanging ... We will continue to protest."

"This just really won't work," he told CNN. "I can't see anybody in Tahrir Square accepting that he will be president for eight more months and that he would, after 30 years, be trusted to be the man in charge of the democratic transition. - former U.S. deputy national security adviser Elliot Abrams

ini pula respon barack obama:

"What is clear and what I indicated tonight to President Mubarak is my belief that an orderly transition must be meaningful, it must be peaceful and it must begin now," Obama said.

"To the people of Egypt, particularly the young people of Egypt, I want to be clear: We hear your voices. I have an unyielding belief that you will determine your own destiny and seize the promise of a better future for your children and your grandchildren," he said.

inilah yang dikatakan 'bargain power'. bila semua bersatu, US, israel and sekutu tu celah kuku ja. sama juga di Malaysia, rakyat sudah boleh berfikir sekarang, bukan nak menyebelahi mana-mana pihak, cuma nak mengingatkan yang berkuasa yang Allah maha berkuasa. yang haq tetap haq dan yang haq tetap akan menang.

dan saya akhiri dengan kata-kata yang saya re-tweet di twitter:

HOSNI MUBARAK is ended. But at least he stands better as a man, not like some lame male leaders who are overshadowed by their iron ladies - ustaz hasrizal.

terbaek. - faiz
sekian.

-mfr5071-