keep update with us on facebook!

Friday, June 25, 2010

angan-angan kosong

"(setan itu) memberikan janji-janji kepada mereka dan membangkitkan angan-angan kosong kepada mereka, padahal setan itu hanya menjanjikan tipuan belaka kepada mereka." [As-saf,61:4]

bila ditanya siapa ingin masuk syurga nescaya semuanya mengangkat tangan, kalau disuruh angkat kaki pun pasti ramai yang bersungguh-sungguh mengangkat kaki masing-masing.

Namun bila berbicara soal amalan harian kita kepada Allah,tersipu-sipu tunduk. agak-agak kenapa begitu ya?

“Dijadikan indah pada (pandangan) manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini, iaitu: wanita-wanita, anak-anak, harta yang banyak dari jenis emas, perak, kuda pilihan, binatang-binatang ternakdan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia dan di sisi Allahlah tempat kembali yang baik (syurga)”. -(Aali-’Imraan:14)

adakah kita sedar akan perkara ini?

itulah kan orang-orang yang skor exam kata, kau study buku sekian-sekian pasti skor punya exam. jadi situasinya sama sahaja dengan kehidupan ini.

Ibarat medan peperiksaan untuk menguji tahap keimanan kita dan Allah telah sediakan Al-Quran sebagai bahan bacaan untuk kita study. Semua ini agar kita tak berangan-angan kosong untuk ke syurga.

Mana nak dapatnya 'honour roll' kalau study pon tidak.


-mfr5071-

No comments: