keep update with us on facebook!

Sunday, May 30, 2010

tadabbur: wakenabeb

Kita sudah biasa kena 'preng' kan? Bagi yang biasa hidup di asrama ini perkara biasa. Tambahan pula bila tiba hari lahir kita. Tunggulah. Ada sahaja idea-idea kreatif yang muncul dalam kepala sahabat-sahabat kita untuk mengenakan kita. Namun penangan preng itu kita masih lagi boleh suka-suka bergelak ketawa tapi cuba renung ayat dibawah ini. Ini betul-betul punya preng. Nak kata macam cerita realiti tv wakenabeb pun ada.

Dan berkatalah pula Syaitan setelah selesai perkara itu (hisab): Sesungguhnya Allah telah menjanjikan kamu dengan janji yang benar dan aku telah menjanjikan kamu lalu aku mungkiri janjiku itu kepada kamu dan tiadalah bagiku sebarang alasan dan kuasa mempengaruhi kamu selain daripada aku telah mengajak kamu lalu kamu terburu-buru menurut ajakanku itu; maka janganlah kamu salahkan daku tetapi salahkan diri kamu sendiri. Aku tidak dapat menyelamatkan kamu dan kamu juga tidak dapat menyelamatkan daku. Sesungguhnya dari dahulu lagi aku telah kufur ingkarkan (perintah Tuhan) yang kamu sekutukan daku denganNya. Sesungguhnya orang-orang yang zalim (yang meletakkan sesuatu pada bukan tempatnya) beroleh azab yang tidak terperi sakitnya. [14:22]

Setelah En. Syaitan bermain wayang dengan kita, kita pon tergedik-gedik tanpa kita sedar yang kita sudah terkena. Kadang-kadang kita sedar tapi buat-buat tak sedar, itu lagilah malang.

Mampukah kita suka-suka dan bergelak ketawa pada waktu itu? Lu pkikir lah sendiri.

Sekian tadabbur untuk kali ini.

-mfr5071-


1 comment:

saz said...

aku selalu preng orang.
nanti dpt azab yg tak terperi sakitnya. aduii~