keep update with us on facebook!

Monday, October 22, 2012

travelog pengisi masa lapang

Kebelakangan saya lebih cenderung membaca travelog, kisah-kisah benar perjalanan hidup insan yang dilihat dari kaca mata tokoh-tokoh hebat. Bagi saya bahan bacaan sebegini lebih santai dan bersesuaian dengan keadaan rutin hidup semasa yang boleh tahan kelam-kabutnya. Segan mengatakan diri ini sibuk kerana apa lah sangat rutin seorang mahasiswa macam saya.

tak dapat dinafikan menelaah kitab-kitab sirah, fiqh dakwah dan kita-kitab agama lain lebih 'afdhol' bagi menambah ilmu dan pemahaman tapi saya beralih kepada bacaan santai sementara saya dapat sesuaikan rutin hidup yang semakin mencabar. Kuncinya membaca tak boleh tinggal.

Namun kesan pembacaan buku-buku bergenre travelog ini sedikit sebanyak mencorak cara kita berfikir dan melihat dunia. Terutama bila membaca travelog karangan tokoh-tokoh ilmuan, kita akan dapat merasakan beza cara hidup kita dan cara hidup mereka. Betapa jauhnya kita dari cara hidup sepatutnya.

Saya tak pasti sama ada kajian psikologi tentang kesan genre pembacaan terhadap gaya hidup dan cara kita berfikir tapi secara jujur berdasarkan pemerhatian dan pengamatan saya, apa yang kita tonton dan baca punya impak besar dalam masyarakat.

Tak perlu pergi jauh, cuba lihat disekeliling kita. Pasti kita akan sedar yang lagak bicara dan gaya masyarakat kita terutama anak muda seperti kita pernah lihat. Kalau tak seperti dalam novel remaja yang kita baca pasti seperti movie yang meletup di panggung.

Entah ke tahap mana isu ini dipandang di peringkat penerbit filem dan syarikat penerbitan buku. Tapi bagi saya isu ini agak serius. Tak perlu merungut itu ini dengan karenah masyarakat hari ini sedangkan kita sendiri menyemai budaya itu melalui kaca tv dan media cetak.






Justeru kawan-kawan, kita bebas membaca dan menonton apa yang kita suka namun segalanya berbalik kepada bagaimana kita melihat sesuatu perkara. Moga kita melihat dengan berpaksi kan Quran dan Sunnah.

sekian.

FaizRodzi
22/10/2012
UTP

1 comment:

Shereen said...

do share the links to the travelogs you have read! :)